Backup to inaczej kopia zapasowa plików / systemu.
Aby wykonać backup plików, można trzymać je w chmurze, np. DropBox czy też OneDrive, lub w domowym serwerze albo nawet na nośniku takim jak:
- Płyta,
- Dysk zewnętrzny,
- Pendrive,
- Karta pamięci.
Inną formą backupu jest utworzenie punktu przywracania systemu Windows. Jest to punkt zapisujący najważniejsze pliki i ustawienia systemowe.
Zupełnie inną bajką jest utworzenie obrazu systemu. Można to wykonać za pomocą programu Norton Ghost. Wtedy tworzona jest partycja Recovery, dzięki której będzie można przywrócić cały obraz systemu.
Aby wykonać partycję Recovery należy:
- Nagrać na płytę program Norton Ghost,
- Uruchomić z niej komputer,
- Po zaakceptowaniu licencji, wybrać opcję "Back Up My Computer"
- Wcisnąć next, a później podać serial zakupionego programu,
- Wybrać dysk, któremu chcemy zrobić backup,
- W następnym okienku wybrać miejsce gdzie chcemy zapisać kopię,
- Później zaznaczyć opcję "Verify recovery point afta creation", która upewni czy kopia jest dobrze wykonana,
- Wyskoczy okienko wykonawcze, a później kopia będzie zakończona.
Kopię zapasową plików można zrobić za pomocą systemu i nie tylko:
1. Można zrobić to ręcznie lub wrzucić do "chmury" Microsoft, jeżeli posiadamy system od Windows 8 i mamy zarejestrowane konto na outlook.com "przeciągamy" tylko pliki do zdalnej chmury.
2. Może zrobić backup na płytach CD/DVD/Blu-Ray.
3. Za pomocą innej chmury (przy szybkim łączu np. Google Drive).
4. Na urządzeniach USB (dysk zewnętrzny, pamięci przenośne).
5. Serwery FTP (nawet domowe).
6. Najlepszą aplikacją do robienia backupu jest wg mnie program "Cobian Backup" (zupełnie darmowy) - przeznaczonym do synchronizacji i archiwizowania danych. Można wybrać konkretne foldery/pliki/partycje lub cały dysk. Menu jest w języku polskim, więc każdy sobie z tym poradzi. Dodatkowo program obsługuje kompresję plików oraz możliwość zabezpieczenia/zaszyfrowania danych hasłem.
Aby utworzyć kopię zapasową plików należy zrobić tak:
1. Otwórz Centrum kopii zapasowych i przywracania, klikając przycisk Start Obraz przycisku Start, polecenie Panel sterowania i pozycję System i konserwacja, a następnie pozycję Tworzenie kopii zapasowych i przywracanie.
2. Wykonaj jedną z następujących czynności:
Jeśli program Kopia zapasowa systemu Windows jeszcze nigdy nie był używany, kliknij pozycję Konfiguruj kopię zapasową, a następnie wykonaj kolejne kroki kreatora. Wymagane uprawnienia administratora Jeśli zostanie wyświetlony monit o hasło administratora lub potwierdzenie, wpisz hasło lub potwierdź.
Jeśli wcześniej wykonano kopię zapasową, można zaczekać na wykonanie regularnej kopii zapasowej zgodnie z harmonogramem lub można ręcznie wykonać nową kopię zapasową, klikając pozycję Wykonaj kopię zapasową teraz. Wymagane uprawnienia administratora Jeśli zostanie wyświetlony monit o hasło administratora lub potwierdzenie, wpisz hasło lub potwierdź.
Wszystko zależy ile i jak dużych plików chcemy zrobić backup. W obecnej sytuacji mamy mnóstwo sposobów na wykonanie kopii zapasowej własnych plików. Najszybszy backup możemy wykonać wykorzystując różnego rodzaju usługi chmur osobistych. Do wyboru mamy chociażby:
- iCloud od Apple – 5GB,
- Dysk Google – 15GB,
- OneDrive od Microsoftu – 7GB,
- Dropbox – 2GB/16GB,
- Bitcasa – 10GB,
- Box – 5GB,
Jest to w sumie kilka tylko serwisów oferujących usługi przechowywania danych w chmurze i na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Można również zawsze do backupa wykorzystać konto pocztowe lub portale typu chomikuj lub też Mediafire, Rapidshare itp.
Kolejnym sposobem na wykonanie kopi bezpieczeństwa są zewnętrzne nośniki danych takie jak:
- Płyty CD/DVD, Blueray,
- Pendrive,
- Karty pamięci,
- Dyski zewnętrzne,
- dawniej Dyskietki FDD itp.
W przypadku backupów możemy również wykorzystać połączenia internetowe LAN i wifi, bluetooth oraz połączenia USB z mobilnymi urządzeniami. Możemy przecież nasze drogocenne pliki przesłać do naszego smartfona czy też innego komputera wykorzystując wspólną sieć domową.
Dodatkowo sam Windows posiada opcję tworzenia punktów przywracania systemu – jednak w tym wypadku dane są bardziej narażone na utratę, gdy z jakiś przyczyn zostanie uszkodzony fizycznie dysk na którym znajdują się pliki oraz punkty przywracania.
Kolejną możliwością jest przygotowanie obrazu partycji, za pomocą zewnętrznej aplikacji. W tym celu musimy kupić lub skorzystać z darmowych programów do przygotowywania kopii. Najbardziej popularnymi są:
Dzięki nim w kilka minut przygotujemy obraz, który możemy wypalić na płycie lub też trzymać na innej partycji, chmurze i przywrócić cały system wraz z niezbędnymi plikami w dowolnej chwili.
1. Użyć klonowania partycji windows(dostępne od windows vista+)
2. Sklonować partycję przy użyciu programów 3rd party- np. Clonezilla, Ghost
3. Jeśli nie trzeba tworzyć kopii wszystkich plików, to użyć programu, który automatycznie utworzy kopie wybranych plików zgodnie z harmonogramem, np. "Create Synchronicity" dostępnego na sourceforge
4. Kupić NAS z możliwością tworzenia automatycznej kopii na dysk sieciowy, np. firmy Synology, Zyxel
Backup - czyli kopia zapasowa plików,dokumentów z naszego laptopa.
Backup możemy stworzyć na kilka sposobów, oto kilka najpopularniejszych:
- kopia plików na płyty CD/DVD
- kopia plików na dysk zewnętrzny
- kopia plików do chmury np. Dropbox
- kopia plików na pendrive
- kopia plików na serwer domowy
- kopia plików na serwer wirutalny (sieciowy)
Wyżej wymienione sposoby sprawdzają się znakomicie jako backup i dzięki nim możemy przechowywać bezpiecznie nasze najważniejsze pliki/dokumenty/multimedia.
1. Backup w chmurze (onedrive, icloud itp) poprzez zainstalowanie aplikacji z danego serwisu i wybranie np folderu który powinnien być przechowywany w chmurze. Nie musimy pamiętać o ręcznej kopii, nie musimy obawiać się awarii sprzętu. Dostęp do danych będziemy mieć z każdego miejsca na świecie
2. Backup systemu - za pomocą funkcji wbudowanych w systemie Windows
3. Tworzenie kopii za osobnej partycji/dysku przez masę róźnych programów m.in Norton Ghost
W systemach Windows należy skorzystać z wbudowanej w Windows aplikacji Kopia zapasowa / Przywracanie.
Częstym rozwiązaniem jest używanie zewnętrznych aplikacji (np: uruchamianych z płyty) do wykonywania kopi zapasowej i przywracania danych np Norton Ghost czy Acronis True Home Image.
Część producentów dołącza też swoje oprogramowanie do wykonywania kopii plików razem z laptopem.
Najszybciej skorzystać z opcji dostarczonych przez dostawcę systemu operacyjnego - wystarczy kliknąć na partycję i wykonać na niej kopię zapasową.
Można użyć również predefiniowanych do tego programów. Kopię zapasową (backup) najlepiej trzymać na zewnętrznych nośnikach typu pendrive czy zewnętrzny dysk. Można korzystać również z tzw. chmur pokroju DropBox, Iclud czy SkyDrive. :)
Najlepiej skopiować swoje dane na zewnętrzny dysk za pomocą wbudowanego w system narzędzia. Dane będą tam bezpieczne i jednocześnie nie narażamy się na ich upublicznienie (niestety, ataki hackerskie na "chmury" zdarzają się)
Każdy dodatkowy zapis pliku poza pierwotnym folderem, czy to w chmurze, czy na zewnętrznym nośniku fizycznym, będzie jego kopią zapasową. Można też zrobić backup całego systemu wraz z jego ustawieniami. Służy do tego wiele programów, które można znaleźć w internecie. Takie oprogramowanie może też być dołączone np. do kupowanego przez nas zewnętrznego dysku twardego. Taki przydatny bonus/dodatkowa funkcja od producenta,
Najbezpieczniej byłoby zrobić kopie plików w chmurze(dropbox, google drive), ponieważ jest ona dostępna z każdego miejsca a co więcej mamy pewności że nikt nie uprawniony nie usunie nam tego.
Innym rozwiązaniem jest kopia zapasowa na nośnikach danych takich jak dyski (SDD, HDD) czy płyty(cd,DVD,blu-ray), tylko wtedy nie mamy pewności że nie utracimy danych.A bardzo często sie zdarza że dysk trwale się uszkodzi czy płyta sie zarysuje.
Jak zrobić backup (kopię zapasową plików)?
Kopię zapasową można zrobić na wiele sposobów:
• korzystając z chmury wysyłając tam pliki
• podłączając dysk zewnętrzny
• nagrać dane Np. na CD, DVD inne nośniki danych
Mamy tu mnóstwo możliwości. Pierwszy to podział na kopię wewnętrzną (czyli utworzoną na naszym dysku twardym) i kopię zewnętrzną. W sumie tworzenie backup'u na naszym dysku nie jest właściwie nim, gdyż jednym z założeń jest posiadanie kopii w innej lokalizacji niż oryginał, no ale jeśli już musimy go utworzyć, to zazwyczaj korzystamy z odpowiedniej aplikacji, jest ich mnóstwo np Ocster backup pro.
Jeśli chodzi o backup zewnętrzny, to mamy do wyboru takie miejsca/nośniki jak:
- pendrive
- dysk zewnętrzny
- płyta CD/DVD
- chmura
- inny PC/Tablet/laptop
- karta pamięci
i tu też do tworzenia kopii służą odpowiednie aplikacje, również jest ich bardzo dużo, ale generalnie służą do tego samego.
Obecnie najwygodniejszą metodą wykonania kopii zapasowej plików jet skorzystanie z jednego z darmowych dysków wirtualnych, np Google Drive. Wystarczy nań przesłać pliki, które chcemy zachować, za pośrednictwem sieci internetowej. Dyski takie oferują jednak ograniczoną ilość przestrzeni (przynajmniej w darmowych wersjach), dlatego warto rozważyć przekopiowanie cennych danych na Pendrive lub dysk zewnętrzny. Należy liczyć się z tym, że transfer dużej ilości plików (powyżej kilku GB) na dysk wirtualny, może trwać bardzo długo i być uzależnione od prędkości wysyłania danych (upload), determinowanego przez prędkość łącza internetowego. Dużo szybszą okaże się procedura kopiowania na nośnik fizyczny. Oczywiście nie zapominajmy o "klasycznych" nośnikach, takich jak płyty CD i DVD (o ile posiadamy nagrywarkę wewnętrzną lub zewnętrzną).
Komentarze
MRAF
Aby wykonać backup plików, można trzymać je w chmurze, np. DropBox czy też OneDrive, lub w domowym serwerze albo nawet na nośniku takim jak:
- Płyta,
- Dysk zewnętrzny,
- Pendrive,
- Karta pamięci.
Inną formą backupu jest utworzenie punktu przywracania systemu Windows. Jest to punkt zapisujący najważniejsze pliki i ustawienia systemowe.
Zupełnie inną bajką jest utworzenie obrazu systemu. Można to wykonać za pomocą programu Norton Ghost. Wtedy tworzona jest partycja Recovery, dzięki której będzie można przywrócić cały obraz systemu.
Aby wykonać partycję Recovery należy:
- Nagrać na płytę program Norton Ghost,
- Uruchomić z niej komputer,
- Po zaakceptowaniu licencji, wybrać opcję "Back Up My Computer"
- Wcisnąć next, a później podać serial zakupionego programu,
- Wybrać dysk, któremu chcemy zrobić backup,
- W następnym okienku wybrać miejsce gdzie chcemy zapisać kopię,
- Później zaznaczyć opcję "Verify recovery point afta creation", która upewni czy kopia jest dobrze wykonana,
- Wyskoczy okienko wykonawcze, a później kopia będzie zakończona.
Pozdrawiam.
2014-11-05 13:03
Wiktor
2014-12-21 11:47
Wiktor
2014-12-21 11:48
wigrywigrywigry
2014-10-31 01:06
urj291161
2014-11-30 16:16
wigrywigrywigry
Kopię zapasową plików można zrobić za pomocą systemu i nie tylko:
1. Można zrobić to ręcznie lub wrzucić do "chmury" Microsoft, jeżeli posiadamy system od Windows 8 i mamy zarejestrowane konto na outlook.com "przeciągamy" tylko pliki do zdalnej chmury.
2. Może zrobić backup na płytach CD/DVD/Blu-Ray.
3. Za pomocą innej chmury (przy szybkim łączu np. Google Drive).
4. Na urządzeniach USB (dysk zewnętrzny, pamięci przenośne).
5. Serwery FTP (nawet domowe).
6. Najlepszą aplikacją do robienia backupu jest wg mnie program "Cobian Backup" (zupełnie darmowy) - przeznaczonym do synchronizacji i archiwizowania danych. Można wybrać konkretne foldery/pliki/partycje lub cały dysk. Menu jest w języku polskim, więc każdy sobie z tym poradzi. Dodatkowo program obsługuje kompresję plików oraz możliwość zabezpieczenia/zaszyfrowania danych hasłem.
2014-11-12 11:08
wigrywigrywigry
2014-12-17 01:27
wigrywigrywigry
2014-12-28 19:38
Tibi
2014-12-12 15:20
wigrywigrywigry
Aby utworzyć kopię zapasową plików należy zrobić tak:
1. Otwórz Centrum kopii zapasowych i przywracania, klikając przycisk Start Obraz przycisku Start, polecenie Panel sterowania i pozycję System i konserwacja, a następnie pozycję Tworzenie kopii zapasowych i przywracanie.
2. Wykonaj jedną z następujących czynności:
Jeśli program Kopia zapasowa systemu Windows jeszcze nigdy nie był używany, kliknij pozycję Konfiguruj kopię zapasową, a następnie wykonaj kolejne kroki kreatora. Wymagane uprawnienia administratora Jeśli zostanie wyświetlony monit o hasło administratora lub potwierdzenie, wpisz hasło lub potwierdź.
Jeśli wcześniej wykonano kopię zapasową, można zaczekać na wykonanie regularnej kopii zapasowej zgodnie z harmonogramem lub można ręcznie wykonać nową kopię zapasową, klikając pozycję Wykonaj kopię zapasową teraz. Wymagane uprawnienia administratora Jeśli zostanie wyświetlony monit o hasło administratora lub potwierdzenie, wpisz hasło lub potwierdź.
Źródło: http://windows.microsoft.com/pl-pl/windows/back-up-files#1TC=windows-7
2015-01-06 01:29
wigrywigrywigry
- Chmury (Google Drive)
2015-01-06 01:29
wigrywigrywigry
- dysk zewnętrzny
2015-01-06 01:29
wigrywigrywigry
- pendrive, pamięć USB
2015-01-06 01:29
wigrywigrywigry
- nośnika CD/DVD/BluRay
2015-01-06 01:30
wigrywigrywigry
- serwera FTP (rzadko już używany, zastąpiony przez "chmurę")
- strony typu Rapishare.com, Mega.co.nz, chomikuj.pl
2015-01-06 01:30
tutajmnieniema
2014-12-21 17:29
wigrywigrywigry
- karta pamięci
2015-01-06 01:30
taczo
2014-11-14 23:09
taczo
2014-12-14 17:46
taczo
2014-12-14 17:46
taczo
2014-12-14 17:47
rrafffall
2014-12-08 12:22
jadwiga
2014-12-28 11:10
Master_Tech
2014-11-11 17:38
torzba
Wszystko zależy ile i jak dużych plików chcemy zrobić backup. W obecnej sytuacji mamy mnóstwo sposobów na wykonanie kopii zapasowej własnych plików. Najszybszy backup możemy wykonać wykorzystując różnego rodzaju usługi chmur osobistych. Do wyboru mamy chociażby:
- iCloud od Apple – 5GB,
- Dysk Google – 15GB,
- OneDrive od Microsoftu – 7GB,
- Dropbox – 2GB/16GB,
- Bitcasa – 10GB,
- Box – 5GB,
Jest to w sumie kilka tylko serwisów oferujących usługi przechowywania danych w chmurze i na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Można również zawsze do backupa wykorzystać konto pocztowe lub portale typu chomikuj lub też Mediafire, Rapidshare itp.
Kolejnym sposobem na wykonanie kopi bezpieczeństwa są zewnętrzne nośniki danych takie jak:
- Płyty CD/DVD, Blueray,
- Pendrive,
- Karty pamięci,
- Dyski zewnętrzne,
- dawniej Dyskietki FDD itp.
W przypadku backupów możemy również wykorzystać połączenia internetowe LAN i wifi, bluetooth oraz połączenia USB z mobilnymi urządzeniami. Możemy przecież nasze drogocenne pliki przesłać do naszego smartfona czy też innego komputera wykorzystując wspólną sieć domową.
Dodatkowo sam Windows posiada opcję tworzenia punktów przywracania systemu – jednak w tym wypadku dane są bardziej narażone na utratę, gdy z jakiś przyczyn zostanie uszkodzony fizycznie dysk na którym znajdują się pliki oraz punkty przywracania.
Kolejną możliwością jest przygotowanie obrazu partycji, za pomocą zewnętrznej aplikacji. W tym celu musimy kupić lub skorzystać z darmowych programów do przygotowywania kopii. Najbardziej popularnymi są:
1) Norton Ghost,
2) Paragon Drive Backup,
3) Clonezilla,
4) O&O DiskImage
Dzięki nim w kilka minut przygotujemy obraz, który możemy wypalić na płycie lub też trzymać na innej partycji, chmurze i przywrócić cały system wraz z niezbędnymi plikami w dowolnej chwili.
Autor: torzba
2014-11-11 21:53
peterl
2014-11-05 10:12
ann-mary25
2014-12-06 15:00
atarowiec
2. Sklonować partycję przy użyciu programów 3rd party- np. Clonezilla, Ghost
3. Jeśli nie trzeba tworzyć kopii wszystkich plików, to użyć programu, który automatycznie utworzy kopie wybranych plików zgodnie z harmonogramem, np. "Create Synchronicity" dostępnego na sourceforge
4. Kupić NAS z możliwością tworzenia automatycznej kopii na dysk sieciowy, np. firmy Synology, Zyxel
2014-11-03 18:07
o3dori
2015-01-13 09:54
djagacia
2014-11-09 08:09
monika123
2015-01-19 08:00
kubim7485@wp.pl
2014-12-28 21:08
styczensy
2015-01-22 21:54
peterl
2014-11-08 22:17
pepers
Backup możemy stworzyć na kilka sposobów, oto kilka najpopularniejszych:
- kopia plików na płyty CD/DVD
- kopia plików na dysk zewnętrzny
- kopia plików do chmury np. Dropbox
- kopia plików na pendrive
- kopia plików na serwer domowy
- kopia plików na serwer wirutalny (sieciowy)
Wyżej wymienione sposoby sprawdzają się znakomicie jako backup i dzięki nim możemy przechowywać bezpiecznie nasze najważniejsze pliki/dokumenty/multimedia.
2014-11-15 13:44
bodyjack
2. Backup systemu - za pomocą funkcji wbudowanych w systemie Windows
3. Tworzenie kopii za osobnej partycji/dysku przez masę róźnych programów m.in Norton Ghost
2014-11-03 18:14
wrot
Częstym rozwiązaniem jest używanie zewnętrznych aplikacji (np: uruchamianych z płyty) do wykonywania kopi zapasowej i przywracania danych np Norton Ghost czy Acronis True Home Image.
Część producentów dołącza też swoje oprogramowanie do wykonywania kopii plików razem z laptopem.
2014-11-03 14:25
Nasher
Można użyć również predefiniowanych do tego programów. Kopię zapasową (backup) najlepiej trzymać na zewnętrznych nośnikach typu pendrive czy zewnętrzny dysk. Można korzystać również z tzw. chmur pokroju DropBox, Iclud czy SkyDrive. :)
2014-11-14 18:35
tadziuk
2014-11-14 18:36
Shogo40
2014-11-15 13:56
peterl
2014-11-15 10:25
peterl
2014-11-15 10:26
peterl
2014-11-15 10:27
peterl
2014-11-15 10:27
peterl
2014-11-15 10:28
peterl
2014-11-15 10:28
peterl
2014-11-15 10:29
peterl
2014-11-15 10:31
peterl
2014-11-15 10:31
peterl
2014-11-15 10:32
peterl
2014-11-15 10:32
peterl
2014-11-15 10:33
peterl
2014-11-15 10:33
peterl
2014-11-15 10:34
peterl
2014-11-15 10:34
peterl
2014-11-15 10:35
peterl
2014-11-15 10:35
pawlus555
2014-11-23 08:29
zgnieciona
2014-11-23 20:44
ziutwil
2014-12-03 14:14
AndekQR
Innym rozwiązaniem jest kopia zapasowa na nośnikach danych takich jak dyski (SDD, HDD) czy płyty(cd,DVD,blu-ray), tylko wtedy nie mamy pewności że nie utracimy danych.A bardzo często sie zdarza że dysk trwale się uszkodzi czy płyta sie zarysuje.
2014-12-16 18:51
wiechk@op.pl
2014-12-21 13:20
lepi01
2014-12-21 17:55
Andrzej
Kopię zapasową można zrobić na wiele sposobów:
• korzystając z chmury wysyłając tam pliki
• podłączając dysk zewnętrzny
• nagrać dane Np. na CD, DVD inne nośniki danych
2014-12-21 18:35
marki
2014-12-24 04:18
peterl
2014-12-24 09:33
peterl
2014-12-24 09:33
peterl
2014-12-24 09:33
peterl
2014-12-24 09:33
peterl
2014-12-24 09:33
peterl
2014-12-24 09:34
peterl
2014-12-24 09:34
peterl
2014-12-24 09:34
peterl
2014-12-24 09:35
peterl
2014-12-24 09:35
peterl
2014-12-24 09:35
peterl
2014-12-24 09:36
peterl
2014-12-24 09:36
peterl
2014-12-24 09:36
peterl
2014-12-24 09:36
peterl
2014-12-24 09:36
Zaplle
2014-12-24 15:18
stobis
Jeśli chodzi o backup zewnętrzny, to mamy do wyboru takie miejsca/nośniki jak:
- pendrive
- dysk zewnętrzny
- płyta CD/DVD
- chmura
- inny PC/Tablet/laptop
- karta pamięci
i tu też do tworzenia kopii służą odpowiednie aplikacje, również jest ich bardzo dużo, ale generalnie służą do tego samego.
2014-12-29 14:46
WesolyMorswin
2015-01-26 00:00